Untitled Document

ผู้เขียน หัวข้อ: ถามเรื่องนิ้วมือขวา  (อ่าน 1797 ครั้ง)

0 สมาชิก และ 1 บุคคลทั่วไป กำลังดูหัวข้อนี้

guitara

  • member
  • ***
  • กระทู้: 125
ถามเรื่องนิ้วมือขวา
« เมื่อ: ธันวาคม 29, 2017, 12:49:38 »
นิ้วมือคนประกอบด้วย ข้อสามส่วน คือ ส่วนโคน ส่วนกลาง และส่วนปลายนิ้ว

การดีดกีตาร์คลาสสิคนั้น ส่งแรงออกจากข้อส่วนไหน
เมื่อไหร่ต้องใช้ข้อส่วนโคน เมื่อไหร่ต้องใช้ข้อส่วนกลาง
เมื่อไหร่ต้องใช้ข้อส่วนปลาย

ขอบคุณอาจารย์น้า ทุกท่าน

nuchinge

  • member
  • ***
  • กระทู้: 639
Re: ถามเรื่องนิ้วมือขวา
« ตอบกลับ #1 เมื่อ: ธันวาคม 29, 2017, 16:34:15 »
ผมไม่เคยรู้เลยว่า การเล่นกีตาร์มันละเอียดขนาดนั้น บางทีเราใช้ใจเล่นด้วยความรู้สึกบ้างก็ดีนะครับ อีกอย่างน้าสามารถดีดโดยออกแรงข้อกลางโดย ไม่ขยับปลายนิ้วได้ด้วยหรือครับ สุดยอดเลย

samaklen

  • member
  • ***
  • กระทู้: 828
Re: ถามเรื่องนิ้วมือขวา
« ตอบกลับ #2 เมื่อ: มกราคม 03, 2018, 12:53:06 »
ไม่เคยสังเกตเลยครับ
ใช้หลักการ เรื่องการไม่เกร็งของมือ
กับเรื่องการให้เกิดเสียงตามที่ต้องการมากกว่าครับ

tporntep

  • member
  • ***
  • กระทู้: 39
  • tporntep
Re: ถามเรื่องนิ้วมือขวา
« ตอบกลับ #3 เมื่อ: มกราคม 04, 2018, 14:21:50 »
"I am a physician and have studied anatomy in detail. Your teacher is PARTIALLY correct. It depends on the type of stroke.

I suggest that:

- your teacher needs to read C. Parkening book Vol 1 and Vol 2 published by Hal Leonard (search the forum).
Parkening is absolutely correct that:

1. Rest stroke: most of RH finger movement is through the "knuckle" (medical term is MCP = metacarpo-phalangeal joint).

2. Tirando: most of RH movement is through the 'middle joint' (medical term is PIP = Proximal Inter-phalangeal joint).

Most CG teachers are like people we joke in medicine about young doctors "see-one-do-one teach-one"...basically the intern/resident sees one case, do one case and becomes the expert teaching others what to do!!!

So, my advice is:

a. buy 2 copies of C Parkening Vol1 and Vol 2 (published in 1997 or so), one copy for you and one copy for your teacher so future students can benefit from him/her.....:)

b. practise your RH WITHOUT the guitar. Hold your RH and move the fingers at the PIP joints repeatedly for about 10 minutes, your playing will improve.

c. Go to youtube and watch John Williams, great RH technique."

อีกความเห็นใน Topic นี้ สนใจรายละเอียด ก็เข้าไปอ่าน ถ้าไม่สนใจก็ผ่านไปครับ เป็น Topic ที่มีคนสนใจ มาแสดงความเห็นกัน

All theories and anatomy aside, go and buy John Williams Seville Concert DVD (by "Kultur Films Inc.") for $14.

This is the best investment ever.

Put it in your DVD player and watch JW fingers closely, put it in SLOW MOTION so you can study his fingers. Of all the famous CG players, JW perhaps has the best posture, techniques and sound. Also his technique, from a medical standpoint, is very good in the sense that it is medically correct (correct wrist, correct arch, correct pacement of fingers) with very low risk of any injury.

JW uses FREE stroke 99% of the time. He has the best free stroke. If you watch it closely then you will see that during a FREE stroke, the contribution from each joint is approx.:

- MCP = Metacarpo-phalangeal joint (knuckle):..............15%, yes the MCP moves but little.
- PIP = Proximal Inter-Phalangeal Joint (middle joint):......80%, the majority of movement is from here.
- DIP = Distal Inter-Phalangeal Joint (tip joint):..............5%, there is a little movement here.

I have studied many famous CG players by watching their fingers and angles of attack (Vidovic, Kanengiser, Tennant, Bream, JW etc. etc.) and I have to say that JW has the BEST anatomy, posture, and techniques. Watch the Seville DVD very carefully, especially SLOW motion, you will learn a ton. Trust me.

Oh BTW, you study at a good place Univ of Toronto where Nobert Kraft started the CG program there. From your description, it looks like all the CG students are "cloned" the same way. Students need to see other techniques as well. So keep you eyes and ears open, as they say "there is more than one way to skin a cat". So go watch JW Seville DVD, David Russell etc., these 2 people have the best free stroke.
Reference
http://www.classicalguitardelcamp.com/viewtopic.php?f=1&t=29737

รูปมือ MCP (ข้อโคน) และ PIP (ข้อกลาง) รูปในกระทู้มองไม่เห็น , click ที่ link เอาครับ 
https://www.img.in.th/images/bdfa64ad09eac58c073b1be6ffeadfa8.jpg

samaklen

  • member
  • ***
  • กระทู้: 828
Re: ถามเรื่องนิ้วมือขวา
« ตอบกลับ #4 เมื่อ: มกราคม 05, 2018, 08:02:33 »

ต้องลองพิจารณาดูนะครับ

nuchinge

  • member
  • ***
  • กระทู้: 639
Re: ถามเรื่องนิ้วมือขวา
« ตอบกลับ #5 เมื่อ: มกราคม 06, 2018, 12:54:58 »
ไม่ต้องกังวลไปครับ เราไปไม่ถึงขั้นนั้นหรอก จะกังวลไปทำไม่ ฝึกอยู่ระดับต้นแต่ไปกังวลกับแสงที่ปลายอุโมงค์ จริงหรือมั่วก็ยังไม่รู้ มันไม่ใช่่หนังสือเรียนเพียงแค่คุยกันบน page ""I am a physician and have studied anatomy in detail" เขาก็บอกอยู่แล้วครับ เหมือนนั่งขับรถทางไกล หมอก็บอกท่านั่งที่ถูกต้อง ใครบ้าทำตามบ้างครับ

George001

  • member
  • ***
  • กระทู้: 14
Re: ถามเรื่องนิ้วมือขวา
« ตอบกลับ #6 เมื่อ: มกราคม 06, 2018, 19:23:19 »
มันซีเรียสขนาดนั้นเลยเหรอครับ   ;D :)

tporntep

  • member
  • ***
  • กระทู้: 39
  • tporntep
Re: ถามเรื่องนิ้วมือขวา
« ตอบกลับ #7 เมื่อ: มกราคม 06, 2018, 19:56:37 »
ไม่ใช่เรื่อง serious แล้วแต่ goal (hobby or living) หรือวิธีการเรียนของแต่ละท่าน (มีอาจารย์สอน, เวลา, งบประมาณ..,self learning)ครับ ในทุกสาขาวิชาถ้ามีประเด็นสงสัย จะมีการ discuss หรือทำ research เพื่อหาข้อสรุปในประเด็นนั้น เพื่อให้เกิดเป็นความรู้ สำหรับคนที่สนใจ จะเห็นว่านักกีตาร์รุ่นใหม่ๆ มีการเรียนตามหลักวิชาที่ถูกต้อง จะมี learning curve ที่สั้นกว่า นักกีตาร์รุ่นเก่าๆ ในสมัยที่ความรู้เรื่องกีตาร์คลาสสิคยังไม่แพร่หลาย บางประเด็นอาจมีความเห็นต่างกัน (controversy) ก็แล้วแต่ว่าเราจะเชื่ออย่างไหน แบบไหนเอามาลองใช้ได้ผล ก็ใช้แบบนั้น น่าจะดีกว่าลองผิดลองถูกแบบไม่มีครู วน loop ไปมาเสียเวลาหรือหมด drive ที่จะเล่น  ทุก Topics ที่สงสัยไม่ใช่เรื่อง silly ถ้าเรา open mind (egoless) จะเห็นว่าทุกประเด็นที่เราสงสัย ก็อาจมีคนอื่นสงสัยเหมือนกัน ไม่จำเป็นต้องเป็น amateur หรือ professional, beginner or advance

“Striving for excellence motivates you; striving for perfection is demoralizing.”
― Harriet B. Braiker